Всеукраинский общественно-политический журнал
О журнале
Концертное агентство
Рекламодателям
Контакты

Последний номер

     ІМ’Я В ОСВІТІ    

«Дорожче, ніж скарб перлин»

Мені здається, що історія людства складається не зі століть, років, днів. Вона зіткана з імен людей, які рухають людство. А прогрес – це закон природи, який ґрунтується на знаннях усіх поколінь. Такі відчуття в мене викликала атмосфера, яка панувала на урочистостях із нагоди святкування Дня працівників освіти. Відверто, такого зворушливого та змістовного сценарію не пам’ятаю, як було цього року. Досить відповідально попрацювали, так би мовити, єдиним монолітом, Департамент освіти і науки Миколаївської облдержадміністрації (Удовиченко О.О.), обласна профспілка працівників освіти і науки (Оборонько В.М.), директор Миколаївського академічного українського театру драми та музичної комедії (Берсон М.С.). Учасники урочистого заходу з емоційним піднесенням сприйняли виконання пісні українських авторів Андрія Малишка й Платона Майбороди, написаної ними ще в ХІХ столітті, свого роду гімн учителя: «Знов проходить юнь і шумить трава, пізнаю тебе я при вогні в наші дні, вчителько моя, зоре світова, на Вкраїні милій, в рідній стороні».
З нетерпінням чекали на привітання тільки-но призначеного голови Миколаївської обласної державної адміністрації О.В.Стадника. Щирі, теплі слова, які адресував Олександр Васильович освітянам Миколаївщини, були зустрінуті оплесками підтримки та надії на співпрацю заради щасливого майбутнього рідного краю. За плідну працю, професіоналізм, високе служіння обраній справі, вагомий внесок у розвиток сучасної освіти, виховання молодого покоління голова Миколаївської облдержадміністрації вручив нагороди. Серед нагороджених Почесною грамотою – колектив Миколаївської загальноосвітньої санаторної школи-інтернату І-ІІІ ступенів №4, у якій навчається 592 учні з різних куточків Миколаївщини. Нагороду отримала директорка навчального закладу «Відмінник освіти України», педагог із 35-річним стажем на освітянській ниві Гуріна Анжела Миколаївна. За дорученням редакційної ради Всеукраїнського журналу «Імена» пропоную читачам інтерв’ю з Анжелою Миколаївною.

ІМЕНА: – Ваше педагогічне кредо, Анжело Миколаївно?

Анжела Гуріна: – Повір у неймовірне – і зможеш зробити неможливе.

ІМЕНА: – Не могли б Ви назвати, якими якостями має відрізнятися директор школи?

Анжела Гуріна: – На перше місце я б поставила вміння йти на розумний ризик, творчо розв’язувати проблеми, сміливість у прийнятті рішень. Крім того, керівник школи повинен бути стійким до стресу, мати прагнення до перемоги, впевненість у собі, відповідальність, надійність та незалежність. Директор школи повинен бути комунікабельним, здатним постійно спілкуватися з усіма учасниками освітнього процесу, громадськими організаціями тощо.

ІМЕНА: – Якими були Ваші перші кроки як керівника навчального закладу, які сприяли тому, що школа-інтернат №4 стала однією з кращих у Миколаївській області?

Анжела Гуріна: – Я впевнена, що діти мають бути в школі щасливими! Саме тому з перших кроків на посаді директора я роблю все, щоб досягти цього. Наші діти варті того, щоб їх вчили найкращі вчителі, виховували найкращі вихователі, лікували найкращі лікарі, харчували найкращі кухарі…. Розпочинала зі створення колективу однодумців, створення умов для того, щоб кожна дитина могла реалізувати себе. Переконана, що навчання має здійснюватися в межах школи, а тому планка вимог до вчителів школи є досить високою.

ІМЕНА: – Вам вдалося створити та зберегти сильний, стабільний колектив педагогів. Яким чином?

Анжела Гуріна: – Досвід доводить, що успіх є там, де працюють креативні та професійні команди. У мене є така команда, за допомогою якої в школі реалізуються завдання, спрямовані на вдосконалення освітнього простору, від успішного вчителя до успішного учня.
Я люблю своїх колег, довіряю їм, завжди підтримую і, якщо це необхідно, захищаю. Намагаюся розкрити здібності та можливості кожного вчителя та вихователя, гідно оцінити їхні досягнення та здобутки. Багато уваги приділяю створенню гарних умов для роботи своїх колег. Я пишаюся своїм колективом і дуже вдячна їм за творчу, плідну роботу.

ІМЕНА: – Другий рік поспіль у школах України впроваджується Концепція Нової української школи, яка передбачає чергові зміни в галузі освіти. Що думаєте про це як керівник закладу?

Анжела Гуріна: – Затверджена концепція Нової української школи передбачає перезавантаження української шкільної освіти, що включає в себе 12-річне навчання, отримання профільних знань у старших класах, інклюзивну освіту та полягає, передусім, у зміні підходу до навчання, яке має відбуватися через діяльність (у початковій школі – через гру), а основна увага спрямовуватися на розвиток компетентностей (серед яких: уміння вчитися упродовж життя, ініціативність та підприємливість активна громадянська позиція тощо), а не на запам’ятовування фактів, відірваних від реального життя. Можливо, ледь не вперше в центрі освітнього процесу в школі стала дитина. Її свобода, її простір, її інтерес. Це вимога часу.
Говорити однозначно про те, чи заживе українська школа по-новому, я сьогодні не можу. Адже успіх будь-якої реформи залежить від людей, які її впроваджують.

ІМЕНА: – Існує думка, що в школі-інтернаті працювати та добиватися гарних результатів важче, ніж у загальноосвітній школі. Як Вам здається: чим Ваша школа-інтернат принципово відрізняється від інших?

Анжела Гуріна: – Влада вважає інтернати занадто витратними. Тобто якщо є організоване харчування дітей і їх проживання – це вже для нашої держави розкіш. Це дуже погана тенденція, тому що можу з упевненістю сказати, що в школах-інтернатах дітям приділяється значно більше уваги, ніж у загальноосвітніх школах. У нашій школі-
інтернаті якість освіти та комфортні умови кращі, ніж у звичайних школах. Крім того, навчаючись у санаторній школі-інтернаті діти мають можливість отримати крім загальної середньої освіти ще й лікування відповідних захворювань, у нас це сколіоз.
Режим роботи нашого закладу складено відповідно до законодавства з урахуванням необхідності забезпечення системності освітнього процесу та медичної допомоги для дітей, хворих на сколіоз.

ІМЕНА: – Як Ви думаєте, чим може допомогти адміністрація школи у питаннях професійного вибору випускників?

Анжела Гуріна: – Ми з Вами добре розуміємо, що вибір професії та свого шляху в житті – завдання непросте, помилка може дорого коштувати. Людина, що обрала не свою справу, і навчається абияк, і працює без задоволення. Тому наші вчителі, вихователі, практичний психолог проводять значну роботу, спрямовану на допомогу учням 8–11 класів у виборі майбутньої професії. Особливу увагу приділяємо всебічному розвитку старшокласників. Із цією метою у повному обсязі використовуються години варіативної складової, забезпечено участь учнів у предметних олімпіадах та конкурсах, проводяться різноманітні творчі заходи, екскурсії на виробництво, до центру зайнятості населення тощо.
Щороку проводиться моніторинг охоплення навчанням випускників 11-х класів, який показує, що 90-100% наших випускників здобувають освіту у вищих навчальних закладах ІІІ-ІV рівня акредитації, причому більшість із них – на бюджетній формі навчання.
На вибір спеціальностей для навчання великий вплив має профіль, за яким наші випускники навчалися в 10 та 11 класі. Так, із 18 випускників, які навчалися за біолого-хімічним профілем 14 (78%) обрали медичні та екологічні спеціальності, де конче необхідно мати гарні знання з хімії, біології, екології. З 13 випускників гуманітарного класу два навчатимуться за кордоном, сім учнів обрали гуманітарні спеціальності, які вимагають досконалих знань із української мови, історії України, правознавства, англійської мови.
Ми намагаємося виважено, з урахуванням вибору подальшої професії, відповідно до нахилів та здібностей учнів, бажання їх та їхніх батьків підходити до обрання профілю навчання в старшій школі.

ІМЕНА: – Ваше ставлення до найбільш резонансного явища в освіті України останніх часів – зовнішнього незалежного оцінювання випускників? Результати випускників Вашого закладу Вас радують чи засмучують?

Анжела Гуріна: – ЗНО впевнено займає своє місце як вид контролю за якістю навчальних досягнень учнів, є основним способом перевірки якості освіти. ЗНО – це єдина незалежна оцінка праці учня та вчителя, результат освіти. Це дуже важливо! Причому цей результат дозволяє продовжити освіту у вищому навчальному закладі без проходження додаткових випробувань, адже з 2008 року результати ЗНО – основний критерій відбору абітурієнтів до закладів вищої освіти в Україні. ЗНО можна вважати універсальним критерієм оцінювання знань випускників. Система дозволяє аналізувати рівень підготовки випускників у масштабах України, області, міста та школи, адже кожна школа і кожний вчитель потребують деякої зовнішньої експертної оцінки своєї діяльності.
Ми щороку проводимо глибокий аналіз результатів ЗНО, які показали випускники нашого закладу. Відповідно до узагальнених статистичних даних Українського центру оцінювання якості освіти щодо результатів зовнішнього незалежного оцінювання, наші випускники щороку показують гарні результати.
Аналіз предметів, які обирають наші випускники, свідчить про ефективність профільного навчання в школі-інтернаті. Так, лише у 2019 році хімію як предмет ЗНО обрали 13 учнів або 42% випускників (по Україні цей показник – 3,7%, Миколаївській області – 4%, м. Миколаєву – 4,3%); біологію як предмет на ЗНО обрали 19 або 61.3% випускників нашої школи (по Україні цей показник – 21,5%, Миколаївській області – 25,6%, м. Миколаєву – 19%); про доцільність профільного навчання свідчать і результати ЗНО, адже найкращі показники наші учні мають саме з профільних предметів, або предметів, близьких до профільних, на які було виділено додаткові години за рахунок варіативного компоненту. Достатній та високий результат зовнішнього незалежного оцінювання (від 160 до 200 балів) показали 54,8% випускників із української мови та літератури (по Україні цей показник 24,9%, Миколаївській області – 19,76%, по місту Миколаєву – 22,2%); 73,7% з біо­логії (по Україні цей показник 21,56%, Миколаївській області – 15,77%, по місту Миколаєву – 22,68%), 69,2% з хімії (по Україні цей показник 33,06%, Миколаївській області – 26,3%, по місту Миколає­ву – 28,8%), 31,8% випускників з математики.
Відповідно до рейтингу закладів освіти м. Миколаєва, складеного інформаційним освітнім ресурсом «Освіта.ua», наш заклад увійшов у десятку найкращих закладів освіти міста, посів 8 місце в рейтингу з 87 навчальних закладів м. Миколаєва, учні яких проходили ЗНО у 2019 році (у 2018 році – 9 місце). Попереду – гімназії, колегіум, морський ліцей і жодної загальноосвітньої школи. Ми пишаємося досягненнями наших випускників і бажаємо їм подальших успіхів.

ІМЕНА: – У сучасній освіті багато уваги приділяється проблемі виявлення й розвитку обдарованості учнів. Які заходи проводяться з цією метою у Вашому закладі, які результати маєте?

Анжела Гуріна: – Одним із пріоритетних напрямків діяльності педагогічного колективу школи – інтернату є виявлення, підтримка, розвиток і соціалізація здібних учнів, оскільки від його вирішення залежить інтелектуальний і економічний потенціал нашої держави.

У школі створені відповідні умови для розвитку здібних учнів. Щороку зростає якісний та кількісний показник участі учнів у ІІ (міському) та ІІІ (обласному) етапах Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін. Відповідно до наказу управління освіти Миколаївської міської ради від 27.12.2018 року № 599 «Про результати проведення ІІ (міського) етапу Всеукраїнських
учнівських олімпіад із базових дисциплін 2018/2019 навчального року» за кількісним показником результативності ІІ (місь­кого) етапу Олімпіад школа-інтернат посіла третє загальнокомандне місце серед загальноосвітніх навчальних закладів міста та перше – серед закладів обласного підпорядкування (шкіл-інтернатів, ПТНЗ). Учні школи-інтернату здобули двадцять вісім призових місць, у тому числі 6 призових місць із біології, по 4 – з хімії та фізики, по 3 з англійської мови, української мови та літератури, по два з географії, історії, обслуговуючої праці, по одному з інформаційних технологій та німецької мови.
За якісним показником маємо 7 перших місць (у т.ч. з англійської мови, біології, фізики, української мови та літератури, хімії, німецької мови та обслуговуючої праці).
У ІІІ (обласному) етапі олімпіад із базових дисциплін узяли участь 26 учнів нашої школи. 19 із них стали переможцями. Призові місця здобули наші учні в олімпіадах із англійської та німецької мов, хімії, біології, фізики, географії, української мови та літератури, обслуговуючої праці.
Чотири роки поспіль учні нашої школи захищають честь Миколаївської області на ІV (Всеукраїнському) етапі олімпіад, де посідають призові місця. Призерами Всеукраїнських олімпіад стали випускники школи Бєлікова Єлизавета (англійська мова – ІІ місце, німецька мова – ІІІ місце в Україні), Храпков Валентин (англійська мова), Перстеньков Володимир (хімія).
Аналіз участі учнів у ІІ (міському) та ІІІ (обласному) етапах предметних олімпіад засвідчує збільшення кількості учнів нашої школи, які щороку здобувають перемоги. Якщо 2011/2012 навчального року переможців ІІ (міського) етапу було всього 6, а в обласному етапі учні нашого закладу не брали навіть участі, то, за результатами 2018/2019 року, учнів-переможців відповідно 28 і 19.
Маємо переможців і в обласних предметних Олімпіадах серед учнів початкових класів. У ІІ(міському) етапі серед учнів 3-4 класів маємо 4 переможців, у ІІІ (обласному) серед учнів 4 класів наші учні посіли два призові місця.
Великим поштовхом до розвитку особистості кожного з учнів стала участь у Всеукраїнських та Міжнародних конкурсах. Одним із інструментів стимулювання творчого самовдосконалення учнівської молоді є участь у Всеукраїнських мовно-літературних конкурсах. Лише за результатами 2018/2019 нав­чального року 7 учнів школи посіли призові місця в міському етапі, 5 – в обласному етапі конкурсів ім. Т.Шевченка та П.Яцика.
Результати олімпіад та конкурсів засвідчили наявність ефективної роботи зі здібними учнями та відповідального ставлення при підготовці учнів до участі в олімпіадах наших учителів.

ІМЕНА: – Як, на Вашу думку, можна мотивувати педагога? Чи можна сказати, що таке поняття як «учитель за покликанням» ще не вмерло?

Анжела Гуріна: – Низький статус учителя – мабуть, найгостріша проблема нинішньої української школи. Чи буде вона вирішена в майбутньому – залежить від багатьох складних чинників. Але більшість педагогів на це, вочевидь, сподівається – інакше школи стояли б напівпорожніми. Статус учителя залежить не лише від соціальної захищеності й матеріальної забезпеченості, а й від відношення суспільства, органів влади до вчителя. Тоді поняття «вчитель за покликанням» буде нормою в кожній школі. Разом із тим, учителям починати треба з себе. А саме: відповідати потребам сучасності, бути цікавими для кожного учня.

ІМЕНА: – Цікаво дізнатись, про що мріє директор сьогоднішньої української школи. Яким Ви бачите майбутнє шкільної освіти, Вашого закладу, Вашого випускника? Чого не вистачає сучасній школі?

Анжела Гуріна: – Я вважаю, що школа майбутнього має бути такою, де учні та вчителі могли б співпрацювати як команда. І щоб батьки у свою чергу розуміли важку працю педагога й підтримували. Школа майбутнього має бути, передусім, креативною та надихати учнів на нові досягнення.

ІМЕНА: – Що побажаєте своїм колегам, які будуть читати це інтерв’ю?

Анжела Гуріна: – Шлях учителя, який ми з Вами обрали, є найкращим. Не бійтеся тієї кризи, яку малюють нам політики та громадські діячі, бійтеся кризи душі! Будьте щасливі, бо щасливі люди – не ті, які мають усе найкраще, а ті, які цінують краще з того, що мають! Завжди пам’ятайте: це ми робимо нашу професію престижною, нехай і не так швидко, як того хотілося б. Зараз образ учителя в суспільстві не зовсім нам імпонує, тож давайте змінимо його разом.

За 62 роки функціонування цей шкільний заклад очолювали п’ять керівників, одна з них – легендарний педагог, «Відмінник освіти України» Ільїна Валентина Семенівна. Саме Валентина Семенівна згадала, як школа стала середньою, перейшла на кабінетну систему навчання, поповнення новими меблями, обладнанням, басейном, технічними засобами. Ільїна створила в школі умови навчально-виховного процесу, де панує симбіоз духовної та фізичної гармонії. І сьогодні тут дзвенить камертон добра й любові!

Учителем не кожен може бути,
Не кожне серце вміє говорить.
Учитель лише той, хто вміє чути,
Окрилити, навчити і любить.
Тендітну душу ласкою зігріти
І добротою ниву засівать.
Безмежно, щиро цілий світ любити
І дітям усього себе віддать.

Н. Красоткіна


Ці поетичні рядки цілком відповідають чудовим педагогам, нашим землячкам Валентині Семенівні Ільїній, яка сьогодні має досить поважний вік, усе своє життя віддала дітям та її наступниці – Гуріній Анжелі Миколаївні. Валентина Семенівна пишається сьогоднішніми досягненнями колективу й наприкінці нашої бесіди сказала: «Анжела Миколаївна – вчитель від Бога, такі кадри потрібно берегти!».

Надія Макарова, член Національної спілки журналістів України, член Правління обласної спілки журналістів, член Президії Миколаївської обласної Спілки жінок України, кавалер орденів Княгині Ольги, Святого Миколая Чудотворця, Святої Великомучениці Варвари, «За заслуги перед Миколаївщиною», «За заслуги перед м.Миколаєвом»

 

 

 

 


Ukrainian banner network
Обложка журнала №084
Архив предыдущих номеров
2020 год:
0102030405
2019 год:
0102030405
2018 год:
01020304
2017 год:
0102030405
2016 год:
010203040506
2015 год:
0102030405
2014 год:
01020304
2013 год:
0102030405
2012 год:
010203
2011 год:
010203040506
2010 год:
0102030405
2009 год:
010203040506
2008 год:
010203040506
2007 год:
010203040506
2006 год:
01 02 • 03 • 04 • 05 • 06
2005 год:
01 02 • 03 • 04 • 05 • 06
2004 год:
01 02 • 03 • 04 • 05 • 06

  Укра?нськ_ 100x100

Смотрите нас на Youtube


  Укра?нськ_ 100x100

Наши партнеры






META-Ukraine
Украинский портАл


 

Designed by Vladimir Philippov, 2005